Terwijl de wereld stormachtige veranderingen doormaakt als een hormonale puber, ontwikkelt het onderwijs zich als een bejaarde met een lekke rollator. Daarom is afgelopen week ‘Curriculum.nu’ gelanceerd. Dit is een onderwijsvernieuwing dat aansluit bij de moderne wensen van onze maatschappij. En zoals iedere ontwikkeling in het onderwijs, wordt ook nu álles anders.
Op de basisschool wordt het buitenspelen afgeschaft. Het is een achterhaald concept. De frisse lucht zorgt voor problemen. De broeken van tegenwoordig zitten vol met gaten en dit zorgt voor een verhoogt risico op verkoudheid. Op school lopen er echter al genoeg snotneuzen. Bovendien heeft de wipwap allang zijn onschuld verloren, want deze normaliseert het neerkijken op dikke kinderen.
Bij knutselen gaat flink de schaar er in. Vingerverven kan niet meer, want anders krijgen kinderen hun telefoon niet meer ontgrendeld. Omdat alle werkstukjes toch voor de afvalberg bestemd zijn, worden enkel nog duurzame materialen gebruikt, zoals dennenappels en ecoline.
De Schooladviezen in groep 8 worden afgeschaft, want intelligentie is een sociaal construct en de wetenschap een hoax. In plaats daarvan krijgen kinderen aan het eind van de basisschool een genderadvies. Kinderen en hun ouders kunnen dit zelf slecht inschatten, terwijl de rest van de klas het allang doorheeft.
Het Boreaal Lyceum in Weert is een van de eerste middelbare scholen die het nieuwe curriculum heeft ingevoerd. Geschiedenis wordt het vak met de meeste lesuren, omdat alternatieve geschiedschrijving ook aanbod moet komen. “Hitler verdient enige nuancering.” Aldus rector Wolfgang Schreuder. Het aantal uren maatschappijleer is daarentegen sterk gereduceerd. “De huidige problemen in de maatschappij zijn stuk minder complex.” Vervolgt de rector, “Het is allemaal de schuld van Mohammed (12) uit klas H1B.”
Er is behoorlijk wat gedoe rond de nieuwe insteek van het vak Nederlands. Om het vak weer uitdagend te maken richt het begrijpend lezen zich nu op appjes van je vriendin. “Onmogelijk!” vindt Tobi (14) uit G4A, “Geef mij maar De Ontdekking van de Hemel.”
Tijdens gymnastiek mag er niet meer worden geapenkooid, omdat deze sport stamt uit ons slavernijverleden. In plaats daarvan wordt er een nieuwe, enerverende sport geïntroduceerd: het uit Amerika overgewaaide kogeltikkertje.
Verder komt er een nieuwe benadering in de seksuele voorlichting. Biologieles richtte zich voornamelijk op soa’s, zoals genitale wratten en kinderen, maar de leuke kanten van seks bleven onbelicht. Juffrouw Bobbi is blij dat dit verandert. “Als je verantwoord met seks omgaat, blijven de risico’s beperkt en kan je er echt van genieten. Het is wat dat betreft net als MDMA.”
Statistiek wordt verplicht gesteld voor alle gamma leerlingen, want dan snappen ze ook eens wat van baankansen. Levensbeschouwing, voorheen godsdienst, wordt omgedoopt tot ‘mindfull-les’. De leerlingen staren immers toch al glazig voor zich uit en tellen hun ademhaling tot het uur voorbij is.
Onderwijs moet vooral weer prikkelend worden. Minder theorie en meer toepassing. Meester Harrie is erg te spreken over de nieuwe methode. “De leerlingen leven er helemaal door op. Ze ondervinden bijvoorbeeld dat fysiek pesten veel leuker is dan digitaal. Online kunnen mensen nog de schijn ophouden, maar echte tranen zijn lastig te verbergen. Deze directe feedback zorgt voor een steile leercurve.”
Met Curriculum.nu wordt een geslaagd examen weer synoniem aan een geslaagd leven. En dat is belangrijk, want ook de toekomt verdient een mooie toekomst.